Translate

divendres, 29 de maig del 2015

Activitat 2



Contaminació produïda pel trànsit

  • Busqueu la contaminació per circulació dels cotxes que té una ciutat.

L'automòbil és el mitjà de transport que més impactes provoca, el que resulta més car i el que més energia consumeix. Pot ser útil per a trajectes molt específics que no siguin coberts per cap línia de transport públic, així com per a trajectes que s'hagin de fer per raons d’urgència. El cotxe, fora d'embussos, és un mitjà ràpid i flexible però tot i així és el mitjà de transport que més energia consumeix per persona transportada i kilòmetre recorregut. 

Contribució de l'automòbil als diferents impactes 

El consum energètic total de l'automòbil (incloent el consum de construcció del vehiche, el manteniment d’aquest, etc) és quasi el doble que el de rodalies i el del metro, i més de quatre vegades que el l'autobús. Això ho podem veure representat en aquest gràfic:


Contaminació de l’aire urbà: Un problema seriós

La contaminació de l'aire urbà és un seriós problema en moltes grans ciutats del planeta. L'intens i incessant trànsit, unit a fàbriques que no controlen les seves emissions, converteix l'aire de ciutats de tot el món en autèntiques núvols nocives. La contaminació de l'aire es convertirà en la principal causa ambiental de mortalitat prematura al món. Es calcula que cap al 2050 el nombre de morts prematures derivades de l'exposició a partícules suspeses augmentarà més del doble i arribarà 3,6 milions cada any al planeta. 

Perquè ens fem una idea del nociu que és l'aire que ens envolta, la contaminació de l'aire va matar a 2012 a 7 milions de persones. La xifra comporta que una de cada vuit morts mundials en 2012 es va vincular amb l'aire contaminat. 

París ha estat, dels últims països a sumar-se a optar per mesures urgents que han resultat molt beneficioses. Limitar el trànsit per la ciutat, oferir el transport públic i el lloguer de bicicletes gratuït, i utilitzar els vehicles de serveis municipals el mínim necessari, han aconseguit que la capital parisenca redueixi aquests nivells en temps rècord. 

Us adjuntem algunes solucions a la contaminació d’aire a les ciutats: 

1. Fomentar l'ús del transport públic, i que aquests siguin menys contaminants: Els vehicles de transport i serveis públics, híbrids o elèctrics. 

2. Reducció de la velocitat a les carreteres, sobretot en cinturons perifèrics. 

3. Afavorir l'ús de la bicicleta al centre urbà, baixant els preus en lloguers i adequant la ciutat als ciclistes. 

4. Ajudes a l'adquisició de vehicles elèctrics. 

5. Més carrers de vianants o d'accés restringit a residents. 

Si triem caminar o anar en bicicleta, no estaríem només reduint la contaminació ambiental sinó que també estaríem augmentant la nostra activitat física i això pot tenir un gran impacte sobre les malalties del cor, la diabetis i l'obesitat per exemple.
  • Quin tipus de contaminacions generen?

La contaminació que produeix el trànsit, és aquella contaminació que es causada per la combustió de combustibles fòssils, sobretot de gasoil i benzina.

Els motors de combustió interna emeten gasos i partícules diferents que contaminen el medi ambient, els que s’emeten en major proporció són els següents: òxids nitrosos (NO x ), monòxid de carboni (CO), diòxid de carboni , compostos orgànics volàtils i també macro partícules. A més d’aquests gasos els motors que funcionen amb gasolina emeten compostos de plom i petites quantitats de diòxid de sofre i de sulfur d’hidrogen. També al accionar els frens, al estar construïdes algunes parts del fre per amiant, alliberen a l’atmosfera petites quantitats d’amiant.

Com podem reduir la contaminació atmosfèrica 

Molts països, han adoptat diverses mesures i iniciatives per reduir la contaminació que provoca el trànsit, ja sigui amb mesures d'urgència durant alguns dies, quan la contaminació és massa alta, o mitjançant polítiques més completes a llarg termini. 

La qualitat de l'aire és un dels motius de la implantació de zones de vianants al centre de les ciutats, les limitacions del trànsit i altres exemples.

A continuació hem posat algunes de les mesures que es poden dur a terme per reduir la contaminació atmosfèrica causada per el transit:

· Ús d'altres mitjans de transport. Bicicletes, transports amb motor elèctric. Ús de transports públics.

· Ús de catalitzadors. Els catalitzadors netegen part de les emissions, però no el plom, el diòxid de carboni ni les macro partícules.

· Ús de combustibles sense plom. Hi ha plom perquè s'afegeix a la gasolina per millorar el rendiment del motor. 

· Mesures per reduir l'emissió de diòxid de carboni. El diòxid de carboni és inevitable en els combustibles fòssils; la seva reducció depèn de la utilització d'altres combustibles, de millorar l'eficàcia del combustible o de reduir el volum de trànsit.

  • Quines molèsties poden causar als veïns?

Per descriure les molèsties que pot causar als veïns hem trobat una gràfica on podem veure el percentatge del soroll que fan els turismes, els vehicles pesats, els peatons, etc.

La informació que trobareu a continuació tracta sobre a quin nivell de dB podem començar a sentir molèsties i quin tipus de molèsties són:

30 dB - Dificultat per dormir i mala qualitat de son.
40 dB - Dificultat den la comunicació verbal.
45 dB - Provable interrupció del son.
50 dB - Malestar dïurn moderat.
55 dB - Malestar dïurn fort.
65 dB - Comunicació verbal extremadament dificil.
75 dB -  Perdua oïda a curt plaç.
110-140 dB - Perdua oïda a llarg plaç.



  • Com ordenaríeu el transport públic de Vilafranca perquè fos més utilitzat?
A Vilafranca hi ha un bus urbà, un bus interurbà i el tren. No hi ha més transport públic. Ordenaríem el transport públic de manera que hi hagi més busos i aquests facin trajectes més curts, ja que si vius a una punta de Vilafranca i has d’anar a l’altra punta, has de fer totes les parades del trajecte de manera que perds molt temps. Això implicaria posar també més parades. 
  • Trobeu altres alternatives de mobilitat per als Vilafranquins.

Una altra possible variant seria posar un bus a cada barri que porti als instituts, a les sales d’estudi i al centre. També hem trobat interessant la idea de posar més aparcaments per a bicicletes o instal·lar un sistema com el cycling de Barcelona, ja que Vilafranca no és tan gran com per agafar bus cada cop que hem de moure’ns.



4 comentaris:

  1. Informació precisa i encertada, gràfics ben escollits i distribució adequada, però potser l'extensió és massa breu.

    ResponElimina
  2. Molt bona feina realitzada, molt ben buscats els punts per reduir la contaminació dels vehicles i molt bona informació cercada. El que podríeu millorar es el format del blog, que en comptes de posar totes les activitats seguides podríeu posar-ho en diferents apartats o diferents pàgines.

    En la part del contingut d'aquest treball trobem que s'afegeix molta informació adicional però la part que se'ns pregunta queda una mica petit o oblidada en comparació a la part adicional.

    En general bon treball. Felicitats

    ResponElimina